ربنا يقوي إيمانك!

MuammarQaddafi_10

كنت مع صديق لي في المكتبة نطالع الأبحاث المنشورة عن معدل انتشار الإيدز عالميا، صادفتنا خريطة توضح معدل انتشار المرض جغرافيا. كانت بقعة بيضاء – دلالة قلة انتشار المرض – تملأ المنطقة الجغرافية التي نعيش فيها.

قال صاحبي وهو يتقافز من الفرح:

- الله أكبر! يعني المنطقة الإسلامية!

ثم أصدر تنهيدة طويلة وقال وكأنه دخل الإسلام للتو:

- الدين ده دين عظيم!

كنت أنظر له مندهشا، ثم أخرجت من جيبي خريطة أعتز بها كثيرا، خريطة التوزيع الجغرافي للإنتاج العالمي حيث بقعة أكثر بياضا من بقعة الإيدز تملأ نفس المنطقة التي نعيش فيها. تساءلت بغضب:

- ايه رأيك في الإسلام دلوقتي؟
- قصدك ايه؟
- ما تبصليش كده! أنا مسلم مش يهودي!

كنت أعني أنه إذا كنا سنحكم على الإسلام من منطلق الخرائط، فللغرب كل الحق في أن يعتبر الإسلام دينا يحرض على العنف والكسل. كانت هذه مقدمة، أقول في نهايتها ما أكرره دوما، الإسلام دين عظيم حقا، لكن… اعتنقه الأشخاص الخطأ!

الآن، “الأخ” معمر القذافي، قائد ثورة “الفاتح العظيم”، ابتكر وسيلة جديدة ليقنع الغرب بأن الإسلام، فضلا عن كونه دين الكسالى والعجزة والإرهابين، فإنه أيضا دين للمعاتيه والمهووسين جنسيا.

الخبر قديم، لكنني اصطدمت به مرة أخرى اليوم، فاستفزني للكتابة عنه. “ذكرت وسائل اعلام ايطالية الاثنين 16-11-2009 أن الزعيم الليبي معمر القذافي الذي يزور روما لحضور قمة الامم المتحدة للغذاء قضى عدة ساعات بصحبة 200 ايطالية وحاول اقناعهن باعتناق الدين الاسلامي.”

QaddafiToConvertItalianGirls_01

ولأن الخبر يبدو مستفزا جدا، فقد تتبعته. السيد الداعية معمر القذافي نشر في الصحف الإيطالية إعلانا عبقريا هذا نصه: “مطلوب 500 فتاة جذابة تتراوح أعمارهن بين 18 و35 الطول 70ر1 متر على الاقل يتمتعن بحسن المظهر مع الابتعاد عن ارتداء التنورات القصيرة والثياب مفتوحة الصدر”.

ألا يسمى هذا فضيحة!

الآن وبفضل القذافي، يعرف العالم كله أن العالم الإسلامي يعاني نقصا حادا في الفتيات “الجذابة” في هذه الفئة العمرية، ويعرف العالم كله الآن أن الإسلام يحتاج بشدة لأطوال تتجاوز المتر ونصف المتر.

المزيد من البحث قادني إلى أن الزعيم الملهم – وكل زعمائنا ملهمين – يعمل على ثلاث محاور:

1- تكوين فريق كرة سلة نسائي إسلامي على مستوى عال.
2- ضخ المزيد من الكوادر في عجلة صناعة الدعارة الليبية الإسلامية (ليبيا من الدول العربية التي تسمح بممارسة البغاء التجاري).
3- استبدال الحارسات الشخصيات للفاتح العظيم – وهن كما توضح الصور دميمات قصيرات – بحارسات جذابات يتمتعن بالطول.

الشيء الوحيد المحير والخارج تماما عن السياق في هذا الإعلان هو جملة “مع الابتعاد عن ارتداء التنورات القصيرة والثياب مفتوحة الصدر”، إذ تساءلت كيف سيتأكد الفاتح من استيراد أجود الخامات الإيطالية؟ الإسلام يحتاج حقا لخامات أصيلة.

عموما، ما أثلج صدري وطمأنني، هو أن الفتيات الإيطاليات لم يلتزمن تماما بهذا الشرط.

QaddafiToConvertItalianGirls_03

QaddafiToConvertItalianGirls_04

هل حان الوقت للتحدث بجدية؟

في الواقع، لا. لأن الكلام الجاد الوحيد الذي يمكنني قوله هنا بذيء جدا بحيث لن تتحمله هذه المدونة. في الواقع هذه من المرات القليلة جدا التي ندمت فيها لأن المدونة نظيفة لا ترحب بالبذاءات الخلاقة!

الكلام الجاد الوحيد الذي يمكن متابعته هو نتيجة هذا الحدث الدعوي العظيم:

“وحضر نحو 200 امرأة في فيلا بروما بعد ان ابلغن بأنهن سيحصلن على 60 يورو (90) دولارا وبعض الهدايا الليبية. وحصلت كل امرأة على نسخة من القرآن الكريم وكتاب من أقوال القذافي”.

عزيزي القائد، هذا نجاح مبهر للدعوة، 200 فتاة جذابة حسنة المظهر عدد ليس قليلا جدا، وإضافة حقيقية للإسلام الذي نزل فيما يبدو خصيصا  للدميمات القصيرات، ثم انظر للجانب الممتلئ من الكوب، 200 فتاة إيطالية تمتلكن الآن نسخا من القرآن الكريم، بل ويسعدهن جدا التقاط الصور معه.

QaddafiToConvertItalianGirls_02

عزيزي الفاتح – ربنا يقوي إيمانك – كنت سمعت أنك “تنوي تكرار التجربة في بلدان أخرى بأوروبا”، أرجو أن تعدل عن هذه الفكرة، كفاية… أبوس إيدك كفاية!

11 تعليقات:

عمرو said...

أحمد
لقد أخذت هذه الفكرة من رأسي.. أنا أيضاً كنت أريد أن أتحدث عن هذا الرجل الذي مسخر الإسلام بين شعوب الأرض. العجيب أن شعبه فخور به يا أحمد. ابنه قذاف الدم يقول إنه أمير المؤمنين, وملوك الدول الإفريقية الفقيرة يستمعون لترهاته.
ربما ستخسر الكثير من الزوار بسبب ميل موضوعاتك إلى انتقاد الأحوال المتدنية حولنا. حاول أن تقدم شيئاً خفيفا في المرة القادمة
:)

Unknown said...

بجد؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ملكة بدر said...

رغم الاغراء الشدييد جدا اني اعلق هنا على موضوع القذافي واشتمه والعنه كمادة خصبة للسخرية والقاء اللعنات..بس مش هعملها
أولا منك لله!
ثانيا.. ماتزعلش من اولا
انا بس من اول ما وقعت على مدونتك وانا بقراها من اولها لاخرها بقالي مش عارفة كام ساعة لحد ما عيني بربشت كأني بسبل كدة ودماغي صدعت للغاية بس استمتعت جدا جدا..جدا للصبح بقراية مدونة سعادتك
ثم ما احنا اصحاب على الفيس بوك اشمعنى النهاردة بالذات اتشنكل في المدونة بتاعتك؟
العتب ع النظر والتركيز وحاجات تانية كتير مفقودة عندي
بس عموما... انا سعيدة اني اتكعبلت وجيت هنا :)

ponpona said...

no comment :D
دول عشان الأخ القائد .. أومال ايه
مش عارفين الاسلام كان هايعمل ايه
من غيره . آى والله !!

:) :) :) :)
دول بقى عشانك

حاجة كمان
يا عمرو مش مشكلة
موضوعات انتقادية موضوعات خفيفة أي حاجة بس المهم يكتب
دا أنا عملت فرح لما طلعت فيس بوك وعرفت ان في هنا بوست
قولت هيييييه أخيرا :):) و رحت سبت فيس بوك ونزلت
أنا طالعة تانى بقى .. حد نفسه فى حاجة من هناك
:D

محمد بحر said...

عودا حميدا
يبدو ان الاخ معمر القذافى(قائد الجماهيرية العربية الليبية الشعبية الإشتراكية العظمى)
من الزعماء القلائل الذين لديهم باع طويل فى الدعوة والارشاد فى كل شئ من الدين الاسلامى الى البغاء والدعارة
والحرس الانثوى الخاص به
ولا أدرى لما تذكرت الان مقطع من تتر مسلسل حدائق الشيطان
للمبدع سيد حجاب

(قالوا لفرعون ياظالم ايه فرعنك قال عبيدى حين نخوا تحت المظالم وانساقوا للمرعى بيدى)

وحسبنا الله ونعم الوكيل

ومبروك وصول النت بالسلامة

أسما said...

دي خيانة و الله العظيم... لا مش هو طبعا، سيادتك عشان انا مسافر بعد نص ساعة و يا دوبك الحق اصلي و البس... مش هاعرف اقرا دلوقتي و انا متغاظ خااااااالص، بس اول ما استقر في مكان هاستولي علي اول جهاز كمبيوتر يقابلني و اقرا و اعلق...

سلامات مؤقتا
:)

جمال عمارة said...

أحمد..

يعني تقعد أربعتاشر سنة ما تكتبش.. ولما تكتب تقول حاجات ما ينفعش أعلق عليها :) :)

Anonymous said...

اية الآراء الغريبة دي
بالعكس أنا شايف إن لازم تتحط بقعة أبيض من البقعتين على منطقتنا في خريطة اعتراف الناس بالإنجازات

أنا عاجباني جدا التجربة دي
وأطالب بتعميمها كبديل للتجربة السلفية اللي شغالة تحرت في بحر ومحدش راضي يسمعها
لا وكمان بيتريقوا عليها اللي يقول لك دقون واللي يقول لك حرام حرام حرام

المفروض ان فيه مراكز دعوة في مصر تخصص مزز
وبعد ماتهديهم وكدة تجوزهم ناس من مركز الدعوة اللي جنبهم ( تخصص جانات )

انا بس عندي سؤال واحد
طيب اللي طولهم أقل من كدة وعايزين يدخلوا الإسلام يروحوا فين
أكيد فيه زعيم ملهم تاني مركز على الأطوال القصيرة
فياريت تنشر كل الزعماء أصحاب التجربة بأطوالهم عشان الناس تعرف تروح فين

ووفقكم الله لما فيه خير الدعوة


مصطفى السيد سمير
ملك ملوك قنا

أسما said...

امممم... اول مرة اشوفك بتكتب و انت متغاظ و متنرفز و كدة يعني
:)
اهدي خاااالص، و لا تزعل نفسك... ده راجل لاسع... و علي فكرة انا اتعاملت مع ليبييين هنا، مش هاقول كلهم وحشين، بس و الله لاسعين... يعني بنت قابلتا في فيلادلفيا اول امبارح بتنصحني بايه؟ فكر معايا كدة؟ بتقول لي روحي صلي في المسجد الفلاني عشان بيدوروا علي عروسة مسلمة و مصرية، الظاهر العريس مصري، و زعلانة انها مش مصرية فراحت عليها الفرصة، ده غير كام موقف نيلة تاني شفناهم في التدريب اللي اتعمل لنا في دي سي، من الآخر، الراجل و ناسه لاسعييييين... بس بجد، اللي انت كاتبه ما ينفعش يتعلق عليه بجد، عشان المدونة تفضل نضيفة
:)

أحمد الشمسي said...

عمووور:
انت حبيبي من أيام الجيزة
انت فكرتني بالجملة الخالدة: اديني في الهايف وانا احبك يا نننس


إنجي:
تخيلي بجد، أنا برضه ما صدقتش إلا لما شفت الصور


ملكة:
يا ستي احنا الأسعد انك اتكعبلتي عندنا، ونتمنى تتكعبلي هنا على طووول


منى:
ودول عشانك
:))) :)))


بحر:
وانت كمان حبيبي من ايام الجيزة

أحمد الشمسي said...

أستاذ جمال:
أعمل ايه بس، الاستفزاز هو اللي بيخلي الواحد يكتب.


أسماء:
ممكن نعمل استثناء لمسألة النظافة دي يوم واحد، ونسيب كل اللي في نفسه حاجة يقولها
:)